Cast & Creatives

De cast van Daggers of the Mind bestaat uit vierdejaarsstudenten Muziektheater van Codarts Rotterdam

<strong>Donna-jo Aarts</strong>
Donna-jo Aarts

Donna-jo is een intuïtieve, energieke speler met een goed gevoel voor timing. Ze staat ook wel bekend om het spelen van veelzijdige personages met altijd een vleugje humor. Als onderdeel van de opleiding liep zij stage in Pijnstillers de Musical van Homemade Productions. Hiermee toerde ze vier maanden lang door Nederland. In deze productie heeft Donna-jo haar energieke kant met gevoel voor humor avond aan avond mogen onderzoeken. Naast haar stage maakte zij ook de solovoorstelling Raise Your Hand waarin zij vocaal en spelmatig een andere kant van zichzelf heeft opgezocht. Door middel van de muziek van Janis Joplin liet zij een scala aan kleuren horen in haar stem wat precies bij de gekozen stijl paste. 
Na haar afstuderen zal Donna-jo, als ze genoeg beurzen weet te bemachtigen, voor een jaar vertrekken naar New York, om daar een jaar te studeren aan The Lee Strasberg Theatre & Film Institue. 

<strong>Iris Bakker</strong>
Iris Bakker

Iris kan niet wachten op de toekomst. Ze heeft namelijk al aardig van het werkveld mogen proeven en heeft zin om nog meer meters te maken. In de zomer van 2019 stond ze als Joan in de musical Fun Home (OpusOne i.s.m. ITA) in Internationaal Theater Amsterdam (voorheen de Stadsschouwburg). Daarna mocht ze meteen door met haar tweede stage, in Pijnstillers de Musical door Homemade Productions. Met deze productie toerde ze vier maanden lang door Nederland. In december 2019 werd Iris voor haar rol in Fun Home genomineerd voor de Musical Award voor Aanstormend Talent. Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat ze ontzettend aan het genieten is van de laatste paar maanden bij Codarts Muziektheater, samen met haar mooie klasgenoten.

<strong>Willemijn Böcker</strong>
Willemijn Böcker

Willemijn is een veelzijdige performer met een lichte, kleurrijke stem. Kenmerkend voor haar zijn haar muzikaliteit en goed gevoel voor humor. Tijdens haar stage bij De Stokerij Schiedam, waar ze meespeelde in Dusty Mixedfeelings en De Kleine Prins(es), ontdekte ze dat ze grote affiniteit heeft met jeugdtheater. Ook schrijft ze graag haar eigen teksten en muziek en maakt ze vaak Nederlandse vertalingen van bestaande muziek. Deze kwaliteiten heeft ze ingezet bij het maken van haar afstudeersolo Fladder, die ging over het loslaten van logica en het stellen van grenzen. 
Na haar opleiding hoopt Willemijn in veel verschillende soorten producties te staan en zich verder te ontwikkelen als muziektheatermaker.  

<strong>Judith Boesen</strong>
Judith Boesen

Judith is een eigenzinnige en geëngageerde performer. Dit jaar speelde ze bij Theater over de Noord en KASKO (voorheen Kameroperahuis) twee locatievoorstellingen met een historisch thema en maakte ze een solovoorstelling  over macht, onder regie van Ruut Weissman. Wat haar als performer kenmerkt zijn haar unieke fysiek, haar makerskwaliteiten en de veelzijdigheid van haar stem. Naast dat Judith zingt, speelt ze ook trompet. Haar afstudeervoorstelling wordt een maatschappelijk geëngageerd concert over de evolutie van de mens. Aankomend theaterseizoen zal Judith te zien zijn in een nieuwe Nederlandse musicalproductie.

<strong>Dominique de Bont</strong>
Dominique de Bont

Dominique is in 2015 begonnen aan de vooropleiding van Codarts Muziektheater en is daarna doorgestroomd naar de bacheloropleiding. 
Als onderdeel van haar stage was ze afgelopen zomer te zien in de rol van Medium Alison in de musical Fun Home van OpusOne i.s.m. ITA. Voor deze rol ontving ze in januari een Musical Award voor Aanstormend Talent. Daarnaast heeft ze gespeeld in de familievoorstelling De Kleine Prins(es) van De Stokerij Schiedam en spreekt ze stemmen in voor o.a. Disney en Netflix.
In februari 2020 speelde ze samen met Juul van de Laar haar afstudeervoorstelling Le Miroir,  geïnspireerd op de film The Danish Girl. Dominique hoopt na haar studie aan het werk te gaan in o.a. musicalproducties in het ‘Off-Broadway’ segment, die vaak op een bepaalde manier dergelijke maatschappelijke thema’s aansnijden. Volgend seizoen zal Dominique te zien zijn in de reprise van Fun Home.

<strong>Callina Knappmann</strong>
Callina Knappmann

Callina volgde de vooropleiding Muziektheater aan ArtEZ in Arnhem, waarna zij haar opleiding vervolgde bij Codarts Muziektheater. Callina is een overtuigende en veelzijdige performer. Ze wordt gekenmerkt door haar warme stem en haar theatraliteit. Het afgelopen jaar liep Callina stage bij twee muziektheatervoorstellingen. Ze speelde in Dusty Mixedfeelings – een muzikale roadtrip van De Stokerij Schiedam, en ook speelde ze in de jeugdtheatervoorstelling De familie van Nielie in alle staten van Theatergroep Kwatta waarin ze verschillende rollen vertolkte en waarmee ze toerde door Nederland. Momenteel werkt zij samen met haar coach Rosetta Drenth en pianist Bernd van de Bos aan haar afstudeersolo Manual

<strong>Lotte Pierik</strong>
Lotte Pierik

Lotte studeert in 2020 af aan de opleiding Codarts Muziektheater. 
Tijdens haar opleiding liep zij stage bij Matzer Theaterproducties in de voorstelling Fort Europa, geregisseerd door Michiel de Regt. In 2019 ontving zij het Stipendium Muziektheater van het college van bestuur van de Erasmus University Rotterdam & Codarts Rotterdam.
Deze zomer zal Lotte onderdeel uitmaken van het conceptueel en artistiek team van de ZomerReis, een locatievoorstelling in Noordwijk. Ook zal zij bij deze productie als performer betrokken zijn.
Aankomend theaterseizoen zal zij te zien zijn in een nieuwe productie van MaxTak te Amsterdam, geregisseerd door Marije Gubbels.

<strong>Quinten De Smedt</strong>
Quinten De Smedt

Quinten is vierdejaarsstudent aan Codarts Rotterdam, afdeling Muziektheater. Tijdens deze opleiding wist hij zich te ontplooien tot een pure, nonchalante eigenheid-hebbende performer. Blijven zoeken op de vloer om elke voorstelling iets anders en uitdagends te bieden is een streven. Dit kon hij dit jaar laten zien in twee stages: Onderweg Naar De Toekomst in een regie van Ruut Weissman en Anouk Beugels, en De familie van Nielie in alle staten door Theatergroep Kwatta in een regie van Josee Hussaarts. Naast performen is Quinten het schrijven en maken meer gaan omarmen. Iets wat hij in zijn afstudeersolo F(r)ONSKE zal presenteren. Een nieuw muziektheaterstuk, volledig geschreven en bedacht door Quinten, met muziek van Bart Wolvekamp. Na zijn afstuderen verhuist Quinten naar Amsterdam en zal daar zijn creatieve zoektocht voortzetten. Zijn eigen voorstelling in verschillende omgevingen plaatsen lijkt hem een mooie uitdaging. Meespelen in een mooie productie en zichzelf toeleggen op het beheersen van de piano staan ook op het lijstje. 

<strong>Ayla van Summeren</strong>
Ayla van Summeren

Ayla is een zeer eigen en intuïtieve performer. Zij is geïnteresseerd in maatschappelijk geëngageerd muziektheater en heeft haar afstudeersolo aangegrepen om een voorstelling te maken met een dergelijke boodschap. Zij raakt geïnspireerd door beeldende kunst, esthetiek, poëzie en klank. Daarnaast heeft Ayla een grote interesse voor jeugd- en kindertheater. Eerder was Ayla te zien in de voorstelling Dusty Mixedfeelings van De Stokerij Schiedam waar zij stage liep. Momenteel is zij werkzaam voor De Vrouwen van Wanten in de 2+ voorstelling Propje.

<strong>Maaike Wijntje</strong>
Maaike Wijntje

Maaike is een veelzijdige performer met een goed gevoel voor humor. Samenwerken met haar is een feestje want ze tovert altijd een lach op je gezicht door haar vrolijke karakter. In haar eigen solovoorstelling het Oeffre heeft ze veel kanten van zichzelf laten zien. Zowel in pop-rock als in musical- en kleinkunstmateriaal liet ze horen hoe goed ze kan kleuren in verschillende stijlen. Afgelopen seizoen heeft zij gespeeld in de voorstelling Dusty
Mixedfeelings
van De Stokerij Schiedam en speelde zij de voorstelling Lifegoals van stichting Golden Cage op middelbare scholen door heel het land. Ze heeft een grote affiniteit voor jeugdtheater en zal daarom ook volgend seizoen te zien zijn in de voorstelling Max en Jet van Stichting Gilat. 
Na haar opleiding hoopt Maaike te spelen in verschillende (jeugd)voorstellingen en musicals waar ze haar talent nog meer tot bloei kan laten komen en waarmee ze anderen kan inspireren.

<strong>Sterre Verschoor</strong>
Sterre Verschoor

Sterre heeft van jongs af aan al een grote liefde voor muziektheater. Als kind speelde zij in de musicals Ciske de Rat en Mary Poppins van Joop van den Ende Theaterproducties.
Tijdens haar laatste studiejaar liep ze stage bij stichting Theateralliantie i.s.m. Mark Vijn in Annie de Musical, geregisseerd door Pim Veulings, waarmee zij door Nederland en België toerde. Met haar rol in Annie de Musical studeert zij in 2020 af aan de opleiding Muziektheater van  Codarts Rotterdam.
Aankomend theaterseizoen zal Sterre te zien zijn in een van de grootste toerende musicalproducties (n.n.b.) in Nederland.
Na haar afstuderen hoopt ze in uiteenlopende (muziektheater)producties te spelen waarin ze zowel haar spel als haar zang verder kan ontwikkelen.

Sterre doet wegens haar stage bij Annie de Musical niet mee aan het project Daggers of the Mind, maar kan net als jullie niet wachten om haar klasgenoten te zien schitteren.

De creatives van Daggers of the Mind zijn

<strong>Robin Coops</strong>
Robin Coops

Regie
Robin Coops is a multi-disciplinary artist based in the Netherlands. He studied at the Institute of performative arts in Maastricht and followed the directing program. He finished his masters at the Royal Conservatory of Music in The Hague, in close collaboration with the composition department, and finished a second master at the Film Academy in Amsterdam.
                                                           
Robin is interested in the tension between control and losing control. How we are guided by political, technological and social systems, or how we manipulate them to move freely in the given circumstances. New technologies are important to this subject matter. In his work, he’s using technology to research the tension between the analog body and the digital machine. He uses genres like horror and tech-noir as a device to emphasize the themes.
 
His work puts different disciplines into a dialogue to create one unified composition. This results in films, performative installation, or audio-visual concerts. The works are often built on a music dramaturgy. Lately, Robin is also interested in trans-media works to search for the dialogue between the different artworks and processes.
 
Robin works and collaborates with companies as Silbersee, Oorkaan, DNOA, DNOS, and the VR Academy. With his M31 foundation, he produced and directed the opera Der Kaiser von Atlantis (in collaboration with the Nederlandse Reisopera and the New European Ensemble) and the website/performance Disconnect. He made several music videos for ensembles as The Ragazze Quartet and Stargaze Ensemble. With his bands Human 2.0 and ChaosCausality, he explores how to integrate theatrical and visual elements into a rock concert.

<strong>Mony Wouters</strong>
Mony Wouters

Muzikale leiding & vocal coach
Mony is als docent zang, interpretatie en vocale improvisatie verbonden aan Codarts Muziektheater Rotterdam. Als vocal coach en muzikaal leider werkt zij hier jaarlijks aan meerdere muziektheaterprojecten. In nauwe samenwerking en dialoog met regisseurs uit het werkveld gaat ze de zoektocht aan naar de muzikale vormgeving van elk project en coacht ze de studenten in de uitvoering daarvan.

Eerder was zij verbonden aan meerdere (muziek)theateropleidingen, zoals de Theaterkade en het Jeugdtheaterhuis, waar zij aan vele musical- en muziektheatervoorstellingen werkte, alsook locatietheater en een stripopera. Zij coachte performers in zowel hele kleine intieme voorstellingen als in grote reisvoorstellingen. Als vocal coach werkt zij bij Senf Theaterpartners, o.a. met de groep Herman in een Bakje Geitenkwark.

Als zangeres treedt zij op met haar band SOLUNE, waarmee zij Franstalige muziek brengt, in Nederland, maar vooral ook in Frankrijk. Daar oogsten ze veel succes en uitzonderlijke waardering met hun interpretaties van de klassiekers uit het Franse repertoire, alsook met chansons van nu.

Zij is ook actief als zangeres van geïmproviseerde vocale muziek. Met verschillende groepen, zoals de Rotterdam ImproVoices, geeft zij geheel geïmproviseerde optredens. Zo heeft ze deelgenomen aan improvisatie concerten in o.a. Rome, Amsterdam, Santa Cruz, Hawaii en Düsseldorf.

Mony over het vak: “Ik denk dat mijn grootste passie en drijfveer is het inspireren van mensen en het samen met ieder van hen op zoek gaan. Op zoek gaan naar hoe jij je wilt uitdrukken, wat jij wilt zeggen en daarbij gebruikmakend van jouw eigen unieke talent. Om zo te komen tot maximale uitdrukkingskracht en de meest persoonlijke…”

<strong>Pim Veulings</strong>
Pim Veulings

Choreografie
Pim behaalde zijn bachelor Dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
Hij was als danser verbonden aan Landestheater Linz, Welsh National Opera, Theatr Wielki Narodowa, Opera en Ballet Kunsthuis Vlaanderen, Theaterhaus Stuttgart, Landestheater Niederbayern en Nationale Opera en Ballet Amsterdam.
 
In 2015 creëerde Pim zijn eerste ballet Dance of the Furies voor De Nederlandse Reisopera, waarna hij is gestart met het aangaan van vele samenwerkingen in opera, film, muziektheater- en dansvoorstellingen.
Waaronder afgelopen jaar Opern Zurich, Stage Entertainment, Theateralliantie, SENF theaterproducties, Theater Bielefeld, Orkater Oorkaan, DOXY films en Via Berlin.
 
“In mijn werk creëer ik door een secuur bewegingsidioom een spanningsveld van krachtige beelden, puur en raak.
In deze zoektocht naar poëzie combineer ik abstractie met werkelijkheid.”

<strong>Carlo van der Put</strong>
Carlo van der Put

Muzikale begeleiding
Carlo werkt als docent bij Codarts Rotterdam op de afdelingen Muziektheater en Klassieke Muziek, en bij het conservatorium in Haarlem op de afdelingen Pop en E-Music. Daarnaast is hij werkzaam als freelance pianist en arrangeur. Hij heeft in de afgelopen jaren samengewerkt met o.a. Het Gelders Orkest (Bridge to Liberation), het Metropole Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest (Musical Meets Opera). In het kader van het jaarlijkse Musical Sing-a-long optreden op de Uitmarkt Amsterdam maakt hij in opdracht van  de theaterproducenten de arrangementen voor het orkest.

<strong>David Schwarz</strong>
David Schwarz

Muzikale begeleiding, sound mixing & arrangementen
David Schwarz studeerde vier jaar geleden zelf af aan Codarts Muziektheater. Sindsdien speelde hij in voorstellingen van o.a. Tryater, Theater Rotterdam en Theatergroep Kwatta. Ook maakt hij onderdeel uit van collectief de Transmissie: Een multimediale samenwerking die zich op het snijvlak van theater, performance en installatie bevindt . Daarnaast is David actief als componist voor podcasts, theater en film.  In zijn muziek zoekt hij altijd in de volle breedte van het sonische spectrum. Van schreeuwende gitaren tot dromerige synths en van opzwepende beats tot verstilde soundscapes. Met zijn bijdrage aan het project hoopt hij de audiobeleving van Daggers of the Mind tot een intrigerende ervaring te maken.

<strong>Inge den Adel</strong>
Inge den Adel

Productie
Inge den Adel werkt als productiemedewerker voor de opleiding Muziektheater van Codarts. Daarnaast is ze veel bezig met muziek en dans en verdiept ze zich graag in interessante teksten, beelden, kunstprojecten en mensen. Bij Codarts produceert ze groepsvoorstellingen met Muziektheaterstudenten en (gast-)docenten, binnen school én in diverse Nederlandse theaters. Ook begeleidt ze derde- en vierdejaarsstudenten met het produceren van een solovoorstelling. Ze probeert studenten uit te dagen om out of the box te denken en ze bewust te maken van de productionele mogelijkheden en voorschriften. Ze vindt het ontzettend tof om studenten door de jaren heen te zien groeien en ze verantwoordelijkheid te zien nemen om hun voorstelling op de planken te brengen en daarmee ook hun plek in het werkveld in te nemen. Door te vertrekken vanuit de inhoud, open te communiceren en in mogelijkheden te denken maakt ze producties tot een succes. Een circusact in een hoepel aan het plafond, een band optrommelen, 20.000 stappen zetten op de open dag, of 600 pingpongballen uit de lucht laten vallen. Gaan we doen toch? Snel bossen bloemen uitdelen blijft alleen nog een van de grootste uitdagingen.
 
Het leukst van haar werk vindt Inge de ontwikkeling van projecten. Ze kan creatief meedenken en deze ideeën omzetten tot concrete plannen en acties. Toen de voorstellingen van Daggers of the Mind afgelast werden begon haar brein al overuren te maken. Ze voelt zich ontzettend verwend dat ze mag werken met dit creatieve team en talentvolle studenten en dat ze samen zo’n te gekke alternatieve productie mogen aangaan. Inge voelt zich helemaal thuis in het theater, maar een muziektheaterfilm maken op afstand ziet ze ook wel zitten. Houd deze website en deze fantastische studenten in de gaten!

Matija Pekić

Transcodering & visuele postproductie

Roel Wildenburg

Sound design

Derk Stenvers

Visual editing